راهنمای کامل متاورس برای مبتدیان
فرض کنید زمان به سرعت گذشته است و در سال ۲۰۹۰ میلادی یعنی اواخر قرن بیست و یکم هستیم. زمین تبدیل به مکانی ویران شده و دولت ها و کشورهای جهان سقوط کرده اند. بشریت توسط حق رای اداره می شود و کره زمین در هرج و مرج فرو رفته است.
از آنجایی که زندگی روزمره به طور فزاینده ای ناگوار می شود و رنج به ظاهر بی پایانی وجود دارد، بسیاری از انسان ها ترجیح می دهند برای فرار از یک واقعیت تلخ به سمت یک متاورس واقعیت مجازی حرکت کنند. متاورس جایی است که مردم می توانند در آن کار، کاوش و اساسا زندگی می کنند. چنین دنیایی سرگرم کننده به نظر می رسد.
اصطلاح متاورس خود برای اولین بار در رمان موفق “خرابی برفکی” (snow crash) اثر نیل استفنسون در سال 1992 استفاده شد و برای اولین بار به تصویر کشیده شد. اگرچه این اصطلاح از دهه 90 وجود دارد، اما بسیاری از مردم برای اولین بار است که با آن رو به رو می شوند.
شرکت هایی مانند فیس بوک (متا)، مایکروسافت و سونی میلیاردها دلار برای تحقیق و توسعه واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) هزینه می کنند؛ از همین رو که برخی از بزرگترین برندهای جهان به متاورس توجه ویژه داشته اند، متاورس به سرعت در حال تبدیل شدن به یک اصطلاح رایج است.
اگرچه بسیاری از مردم برای اولین بار است که در مورد متاورس می شنوند، اما ایده یک دنیای کاملا مجازی ایده جدیدی نیست. همه ما فیلمهایی مانند The Matrix و Ready Player One را دیدهایم یا بازیهایی مانند Assassin’s Creed را انجام دادهایم، جایی که شخصیتها در دنیایی مجازی و کاملاً شبیه به دنیای ما زندگی میکنند.
با توجه به مثال های فوق الذکر می توانیم پیش زمینه ای از چیستی متاورس داشته باشیم. به زبان ساده تر می توان گفت که متاورس گسترش دنیای ما به قلمرو دیجیتالی است. البته، نیازی نیست که متاورس چیزی شبیه دنیای واقعی ما باشد.
به عنوان مثال، می توان استدلال کرد که هر زمان که ما یک تحریک هیجانی فیزیکی از طریق بینایی، صدا، لمس و غیره را از یک واقعیت دیجیتال شبیه سازی شده تجربه می کنیم، آن واقعیت نیز می تواند یک متاورس در نظر گرفته شود. در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم.
در این مقاله، در مورد اینکه متاورس چیست، چه جایگاهی می تواند داشته باشد، از کجا آمده است و چه آینده ای دارد صحبت خواهیم کرد. متاورس چیزی فراتر از اینهاست که بتوان در یک مقاله کوتاه آن را جمع بندی کرد بنابراین این مقاله تنها می تواند مقدمه ای از متاورس را پوشش دهد.
تاریخچه متاورس
در بخش قبلی اشاره کردیم که این اصطلاح از کجا آمده است و چگونه ما پیشتر از طریق فیلمهای محبوب مختلف، برنامههای تلویزیونی و بازیهای ویدیویی با مفهوم واقعیت مجازی آشنا شدهایم.
اما ممکن است این سوال پیش بیاید که اگر متاورس چیز جدیدی نیست، چرا اخیرا اینقدر به آن پرداخته شده است؟ یکی از دلایل این است که ما تا همین اواخر توانایی های تکنولوژیکی برای ایجاد دنیای مجازی همه جانبه را نداشتیم.
بسیاری استدلال می کنند که ما هنوز فناوری لازم برای ایجاد یک دنیای دیجیتالی کاملاً فراگیر و شبیه به زندگی واقعی را نداریم، اما با این وجود هر روز در راه این پیشرفت قدم برمیداریم.
دنیای رسانه های فراگیر، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، اصطلاحات و مفاهیمی هستند که بیش از ۳۰ سال قدمت دارند. مفهوم واقعیت مجازی از دهه ۱۹۸۰ و واقعیت افزوده در اوایل دهه ۱۹۹۰ به وجود آمدند.
اگرچه این مفاهیم برای سالهای متمادی محدود به تخیل باقی ماندند، اما اشکال ابتدایی هر دو اخیرا شکوفا شده اند. فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده با بازیهایی مانند Pokémon Go که در دنیا سروصدا کرد، در حال ارتقا و استفاده در سراسر جهان است.
هدستهای واقعیت مجازی در حال ارتقا یافتن به توانایی بیشتری برای نشان دادن مناظر و اشیا دیجیتالی واقعی به ما هستند، دستکشهایی ساخته میشوند که میتوانند حس لامسه را منتقل کنند و حتی تلویزیونی در ژاپن ساخته شده است که میتواند طعم را منتقل کند.
ما در حال ساختن پایه ای برای فناوری هستیم که اجازه می دهد حواس پنجگانه را در دنیای مجازی تحریک کنند و تجربه زندگی مجازی را واقعی سازند.
با درک، توسعه و پذیرش بیشتر فناوری VR و AR، این فناوریها راهی برای زندگی در دنیای مجازی یا ایجاد پلی بین واقعیت و واقعیت دیجیتال در اختیار کاربران قرار میدهند.
متاورس صرفاً اقتباسی از موارد گفته شده است و دنیای شبیهسازی شده ای در نظر گرفته میشود که توسط گروه بزرگی از کاربران حس حضور متقابل را به اشتراک میگذارند و تجربه می کنند.
یکی دیگر از پیشرفتهای فناوری که به پیشبرد این فضا کمک میکند، فناوری بلاکچین با متاورسهایی مانند Sandbox و Decentraland است که بر روی شبکه اتریوم ساخته شدهاند.
هر یک از این متاورس ها نیز از ارزهای رمزنگاری شده خاص خود استفاده می کنند. در حال حاضر روز به روز ظرفیتی فزاینده به زندگی در سرزمین های مجازی افزوده می شود.
می توان گفت نقطه عطف متاورس زمانی بود که فیس بوک اعلام کرد نام خود را به متا تغییر می دهد.
چه فیسبوک را دوست داشته باشید و چه دوست نداشته باشید، این کار حرکت بسیار بزرگی بود و موجی از شوک را در فضای رمزنگاری و فناوری سنتی ایجاد کرد، زیرا این موضوع جهان را بیدار کرد که مفهوم متاورس چقدر میتواند قدرتمند باشد.
بسیاری بر این باورند که متاورس جایگزین نحوه تعامل ما با اینترنت امروزی خواهد شد. به زمانی که صرف کار با رایانه یا دستگاه تلفن همراه می کنید باندیشید.
شرکت هایی مانند فیس بوک بر سر اینکه آیا متاورس جایگزین زمانی که ما در تلفن همراه سپری می کنیم می شود یا خیر، تمام شهرت، تجارت و بخش عظیمی از سرمایه خود را به خطر می اندازند و معتقدند در اینده تمام ساعاتی که ما صرف تعامل با اینترنت و بازی می کنیم منحصراً در یک متاورس انجام می شود.
این مسئله فقط به فیس بوک ختم نمی شود. در حال حاضر بین شرکت های بزرگ فناوری رقابتی در حال اجراست که دیدگاه خود را از آینده متاورس ترسیم می کنند. در این میان شرکت مایکروسافت توانسته است با خریداری اکتیویژن، Microsoft Mesh را که ترکیبی از واقعیت افزوده و مجازی است را منتشر کند.
گفته میشود دیگر شرکت های بزرگ فناوری مانند گوگل، سونی، انویدیا، دیزنی، یونیتی، شاپیفای، روبلکس، کوالکام و اپل نیز در حال بررسی راهحلها و محصولات متاورس هستند. رقابت شدیدی برای اثبات برتری در این زمینه وجود دارد.
اگرچه متاورس هنوز در اول راه است اما ایده های مربوط به آن در سراسر جهان گسترش پیدا کرده است و بسیاری از شرکت های سرمایه گذاری و شرکت های فناوری معتقدند که متاورس احتمالاً چنان پیشرفتی خواهد کرد که بشر تا کنون به خود ندیده است. نادیده گرفتن چنین فرصتی با چنین پتانسیلی احمقانه خواهد بود. استفاده و پذیرش متاورس حتی در مراحل اولیه، علائم اولیه رشد را نشان می دهد.
آینده و چشم انداز متاورس
بررسی این موضوع سخت است و بسته به اینکه با چه کسی در رابطه با آن صحبت می کنید بسیار متفاوت است. اگر از ۱۰۰ نفر بپرسید “اینترنت چیست؟” صد جواب متفاوت می شنوید. این موضوع در مورد متاورس هم صدق می کند.
ما در این مقاله تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم تا مراحل مختلف و مقیاس این که متاورس در حال حاضر چیست و ممکن است به چه چیزی تبدیل شود را توضیح دهیم. بسیاری از مردم بر این باورند که متاورس در حال حاضر در نقطه ای قرار دارد که بحث کردن درباره آن دشوار است.
در یکی از مقالات درباره ترکیب انسان ها با فناوری و تبدیل شدن به سایبورگ چنین نوشته بود که در حال حاضر این اتقاق برای ما و تلفن همراهمان رخ داده است. دستگاه های تلفن همراه ما به توسعه ای از خودمان تبدیل شده اند که با برخی از تعاریف یک سایبورگ مطابقت دارد. متاورس نیز مشابه همین موضوع است.
برخی افراد چنین استدلال میکنند که هر بار که به صفحهای خیره میشویم و به نوعی از دنیای دیجیتال یا واقعیت مجازی دسترسی پیدا میکنیم، در واقع درگیر متاورس شده ایم.
برخی دیگر استدلال میکنند که هرکسی که با برنامه زوم کال(zoom call) کار کرده و بازیهایی مانند سیمز(sims) یا سکند لایف (second life) را بازی کرده است، جنبههایی از متاورس را به گونه ای ابتدایی تجربه کرده است.
بسیاری دیگر بر این باورند که متاورس هنوز وجود ندارد و به این فکر نمی کنند که چطور ممکن است برای چیزی که وجود ندارد تبلیغات گسترده ای صورت بگیرد.
برای اینکه اینکه ثابت کنیم انواع گوناگون متاورس از پیش وجود داشته اند، می توانیم به وجود بازی های ویدیویی واقعیت مجازی و بسیاری از بازیهای موبایلی اشاره کنیم. در بخش های قبلی به Pokémon Go اشاره کردیم.
یک بازی متاورس جالب دیگر به نام Dogami وجود دارد که در آن میتوانید یک متاورس برای حیوانات خانگی ایجاد کنید یا از واقعیت افزوده استفاده کنید تا یک سگ مجازی را وارد زندگی واقعی کنید.
آیا این نیز یک نوع متاورس به حساب می آید؟ اگر متاورس فقط یک شکل مجازی از واقعیت است، پس ما چندین دهه است که آن را داشته ایم. اگر متاورس به معنای پر کردن شکاف بین دنیای واقعی و مجازی است، پس ما چندین سال است که با واقعیت افزوده نیز چنین چیزی را داشتهایم.
بنابراین می توانیم چنین بگوییم که متاورس به هر گونه تعامل با هر شکلی از دنیای مجازی از طریق رایانه، بازی یا دستگاه تلفن همراه است. برای پیشبرد این بحث، واقعیت افزوده، حداقل برای حس بینایی ما، شکاف بین واقعیت و واقعیت مجازی را پر می کند.
با این حال، به نظر می رسد این مطلب به طور کامل اصطلاح «متاورس» را پوشش نمی دهد و نشان نمی دهد که یک متاورس واقعی و کاملاً فراگیر چقدر می تواند قدرتمند باشد.
برای فکر کردن به این موضوع، یک رایانه در دهه ۱۹۸۰ را در نظر بگیرید. اگرچه در آن زمان هم می توانستیم اسم رایانه را برای آن در نظر بگیریم اما به هیچ عنوان به رایانههای امروزی ما نزدیک نبود. همچنین رایانههای امروز ما به ابررایانههای نسل بعد شباهت زیادی ندارند.
هنگامی که به متاورس می اندیشیم، باید این را درنظر بگیریم که جایی که ما امروز در ان قرار داریم مشابه مثالی است که برای رایانه ها دهه ۱۹۸۰ ذکر کردیم، بسیار ساده و ابتدایی. بنابراین، متاورس امروزی، حتی به متاورسی که ممکن است در آینده داشته باشیم نزدیک هم نیست.
همچنین به عقیده ما اینکه متاورس متعلق به یک نهاد خاص نباشد نکته حائز اهمیتی است. تنها به این دلیل که فیس بوک (متا) و مایکروسافت در حال ایجاد متاورس هستند، باعث نمی شود که یکی موفق شود و دیگری به طور کامل از بین برود.
همانطور که فیسبوک و مایکروسافت دارای وبسایتهایی مانند آمازون، نتفلیکس و غیره هستند، این احتمال وجود دارد که مانند این وبسایتها، متاورس های زیادی نیز به وجود بیاید. هر شرکت و پلتفرم ممکن است متاورس خود را توسعه دهد.
ما این ایده و استدلال ساده را پوشش دادیم که متاورس میتواند هر تعامل دیجیتال/مجازی باشد. اکنون بیایید کمی از تخیل و خلاقیت استفاده کنیم تا بررسی کنیم که بسیاری از افراد دیگر احساس می کنند که متاورس می تواند به چه جایگاهی برسد و چگونه می توانیم با آن تعامل کنیم.
هنگامی که به یک متاورس واقعی می اندیشیم چنین به نظر می رسد که کاملا توانسته است بر ما مسلط شود. این بدان معناست که ما در دنیایی مجازی غوطه ور شده ایم که همه حواس ما را در بر می گیرد. ما در حال حاضر می توانیم از طریق دنیای مجازی تنها ببینیم و بشنویم. تمام تعاملات دیجیتال ما از طریق آنچه می بینیم و می شنویم تجربه می شود.
در یک متاورس کاملاً فراگیر باید بتوانیم ببینیم، بشنویم، لمس کنیم، بو کنیم و حتی بچشیم. متاورس قرار نیست فقط به یک فضا محدود شود یا توسط یک شرکت ساخته شود، به احتمال زیاد یک فضای مشترک جهانی خواهد بود که توسط همه و هر شرکتی که در آن وجود دارد، به همان شیوه که اینترنت و دنیای واقعی امروز هستند ساخته شده و در آن مشارکت دارد.
درست مانند اینترنت، متاورس احتمالاً یک تلاش مشترک توسط همه موجودات زنده یا حضور دیجیتالی آنها به صورت آنلاین خواهد بود. متاورس نه با اینترنت رقابت میکند و نه جایگزین آن میشود، بلکه در ورای آن ساخته شده است و احتمالاً مستقیماً در آن در هم می پیچید به طوری که دیگر قابل تفکیک نباشند.
این موضوع می تواند آنقدر واقع بینانه باشد که از دنیای واقعی قابل تشخیص نباشد، حتی ممکن است بتوانیم چیزهایی را بهتر از آنچه در زندگی واقعی می توانیم، تجربه کنیم؛ غذاها ممکن است خوشمزه تر و بوها در فضای متاورس شدیدتر باشند. امروزه این مثال ها برای ما ناشناخته هستند.
ما میتوانیم روی یک صندلی بنشینیم با یک هدست واقعیت مجازی برای بینایی، هدفون برای صدا، دستکش برای لمس و شاید نوعی لوله در بینی و دهانمان که به ما امکان میدهد طعم و بوی را از طریق دنیای مجازی متوجه شویم.
یا میتواند بیشتر شبیه به ماتریکس باشد، جایی که ما به سادگی مغز خود را به چیزی متصل میکنیم و همه تجربیات صرفاً تکانههای الکتریکی در مغز ما هستند و بدون نیاز به فناوری دیگری کار می کنند.
متاورس مانند ستون فقرات شبکه اینترنت خواهد بود و از آنجا میتوانیم از متاورسهای دیگری که متعلق به شرکتها، DAOها، گروهها یا افراد هستند بازدید کنیم. از آنجاست که ما میتوانیم به متاورس های ایجاد شده توسط Facebook، Decentraland، Microsoft و غیره دسترسی پیدا کنیم.
در حال حاضر ما در بستر اینترنت میتوانیم به هر دنیای بازی که میخواهیم در آن بازی کنیم پیمایش کنیم، کارهای بانکی خود را به صورت آنلاین انجام دهیم، از طریق مایکروسافت یا زوم به جلسات کاری خود برویم و برای تماشای تلویزیون به دنیای نتفلیکس سفر کنیم.
زمانی که متاورس فراگیر شود و تمام پتانسیل آن برای ما نمایان شود، تمان این کارها در بستر متاورس انجام می شود. هر متاورس می تواند ظاهر و احساس متفاوتی داشته باشد و عملکردهای متفاوتی را انجام دهد.
در واقع، ما در حال حاضر شاهد ساخت چیزی مشابه در Decentraland هستیم. در دیسنترالند، آواتارهای دیجیتال ما وارد دنیای دیجیتال میشوند و از آنجا میتوانیم به جهانهای مختلف در سراسر زمین مانند متاورس atari پیمایش کنیم، میتوانید به بازیهای مختلف بروید، در رویدادها شرکت کنید، در شهری دور قمار کنید یا کارهای بانکی خود را انجام دهید.
همانطور که JPMorgan اولین بانکی بود که شعبه ای در Decentraland Metaverse راه اندازی کرد. درک این نکته مهم است که دو نوع متاورس اصلی از نظر تمرکز وجود خواهد داشت. متاورس های متمرکزی مانند متای فیس بوک و مش مایکروسافت وجود خواهند داشت و متاورس های غیرمتمرکز نیز وجود دارند که از طریق فناوری بلاکچین و وب ۳.۰ مانند Sandbox و Decentraland امکان پذیر شده اند.
تفاوت اصلی این دو این است که در متاورس های متمرکز، شرکت ها داده های کاربر، حریم خصوصی و حتی دسترسی کاربر را کنترل می کند و بر خلاف متاورس های غیرمتمرکز می توانتد محدودیت هایی اعمال کنند.
چرا متاورس می تواند جهان را متحول کند؟
متاورس یک انقلاب دیجیتالی است که به تکامل بعدی عصر دیجیتال قدرت میدهد و نحوه تعامل ما با یکدیگر و زیرساختهایی را که زندگی روزمره ما را تشکیل میدهند کاملاً متحول خواهد کرد.
اینترنت یک پلتفرم جهانی است که با مشارکت و کار روی آن با محتوایی که به طور مداوم از همه افراد تولید میشود، از وبلاگنویسان ساده گرفته تا میمسازان، افرادی که ویدیوهایی را پست میکنند، دولتها و کل شرکتها مانند گوگل، آمازون و فیس بوک تکامل یافته است.
اینترنت همیشه در حال تحول است و با تغییر وب سایت ها و تولید محتوا توسط کاربران دائماً تغییر می کند. متاورس بدون تغییر تکامل خواهد یافت، با این تفاوت که دارای محیطی است که کاملاً فراگیر است و جنبههایی از فناوری بلاکچین در بافت آن در هم تنیده شده است.
متاورس و وب ۳.۰ به صورت هماهنگ، دست به دست هم و به طور کامل با یکدیگر ادغام خواهند شد. اگر میخواهید به انقلاب عظیم وب 3.0 نگاهی عمیق بیندازید، مقاله ما در این باره را مطالعه کنید.
مفهوم متاورس واقعاً جذاب است، زیرا قابلیتهای حذف محدودیتهای دنیای فیزیکی را دارد و به تخیل انسان اجازه میدهد تا واقعاً گسترش یابد و پتانسیل کامل خود را به شیوههایی که ما حتی نمیتوانیم تصور کنیم، نشان دهد.
خوب یا بد، متاورس به هر فردی این امکان را می دهد که تقریباً بی حد و حصر خیال پردازی کند و کاملاً خود را در جهان های دیجیتالی بی شمار غرق کند و در ماجراجویی های بی پایان شرکت کند و در عین حال فضایی را فراهم کند که بتوانیم وظایف، مشاغل و مسئولیت های روزانه خود را انجام دهیم.
می توانید برای بازی در در Star Atlas Metaverse پول دریافت کنید، در یک جلسه کاری با Mesh و یک قرار بانک در Decentraland بدون خروج از خانه شرکت کنید.
همه جنبه های زندگی روزمره ما و نحوه تعامل ما با جهان و زیرساخت هایی که زندگی ما را تشکیل می دهند، تکامل یافته است. ما معتقدیم که متاورس تکامل بعدی اینترنت است، اما به جای انجام آن از طریق دستگاه ها و صفحه نمایش ها، در آن زندگی خواهیم کرد.
در گزارش اخیر People.com آمده است که مردم در حال حاضر به طور متوسط ۱۱ تا ۱۹ ساعت در روز را صرف تماشای صفحه نمایش می کنند. باور اینکه ساعتهای کنونی که ما به تماشای صفحههای نمایش میگذرانیم، به زمان سپری شده در متاورس تبدیل میشود، چندان محال نیست.
کاملاً محتمل است که ما در واقع زمان بیشتری را در متاورس نسبت به زندگی واقعی سپری کنیم زیرا جلسات کاری ما در متاورس انجام می شود، خرید، کارهای بانکی، بازی، تماشای تلویزیون و بسیاری از فعالیت های تفریحی دیگر به صورت دیجیتالی انجام می شود.
بسیاری از تحلیلگران از متاورس به عنوان گام بزرگ بعدی یاد می کنند، زیرا ایده ذاتی متاورس فراتر از اجرای ساده فناوری AR و VR است. متاورس به معنای واقعی کلمه می تواند تمام زندگی را در بر بگیرد.
همانطور که می دانیم می توانیم به صورت دیجیتالی در جهان های مجازی وجود داشته باشیم. یکی از بزرگان بانکداری، مورگان استنلی، اعلام کرده است که متاورس گام بزرگی برای سرمایه گذاری بعدی است.
طبق مقالهای که مورگان استنلی درباره سرمایهگذاری در متاورس منتشر کرده است، متاورس تنها در ایالات متحده آمریکا هزینه ای معادل 8.3 تریلیون دلار برای مصرفکننده دارد. متاورس پتانسیل این را دارد که تقریباً همه چیز را در بر بگیرد و انقلابی عظیم برپا کند.
متاورس و بلاکچین
در حالی که چندین دهه است که اشکال گوناگونی از متاورس در بازیهای ویدیویی وجود داشته است، فناوری کریپتو و بلاکچین قابلیتهای تکنولوژیکی مورد نیاز برای ساختن دنیای مجازی را فراهم میکند که میتواند با یک دنیای فیزیکی در هم آمیخته یا جایگزین آن شود.
کریپتو عناصر کلیدی مانند گواهی دیجیتالی مالکیت، دسترسی، حاکمیت و موارد دیگر را فراهم می کند.
اثبات مالکیت دیجیتال:
با اتصال یک کیف پول رمزنگاری شخصی و غیرحضانتی به آواتارهای ما در متاورس، یک فرد میتواند فوراً مالکیت یک فعالیت، دستاورد یا دارایی را ثابت کند. این راه همچنین یک راه بدون توقف برای تعامل و خرید و فروش اقلام را درست مانند زندگی واقعی فراهم میکند.
یکی از تفاوتهای کلیدی بین متاورس فراگیر با بلاکچین و متاورسی که امروزه میتوان بدون بلاکچین در اینترنت ایجاد کرد این است که کاربران به جز نام دامنه، مالک هیچ چیزی در اینترنت نیستند و نمیتوانند مالک چیزی باشند که حتی میتوان آن را خارج از کنترل فرد خاموش کرد.
در یک متاورس مبتنی بر بلاکچین، NFT ها و دارایی های رمزنگاری شده به هر کاربر این توانایی را می دهند که در واقع مالکیت و کنترل کامل بر بخش هایی از دنیای دیجیتال را داشته باشد. اگر میخواهید درباره NFTها بیشتر بدانید و بدانید که چرا آنها عجیب و غریب هستند، حتماً مقاله ما را درباره NFTهای کاربردی بررسی کنید.
NFTها میتوانند در متاورس های مختلف گسترده شوند و مالکیت را بدون توجه به اینکه در کجای قلمرو دیجیتالی هستیم، تأیید کنند. این برخلاف روشی است که متاورس های بازی امروزی کار می کنند. در حال حاضر NFT ها منحصرا داخل بازی کاربرد دارند و انتقال ارزش آن به دنیای واقعی به ندرت امکان پذیر است.
مجموعه دیجیتال:
با همان کیف پول رمزنگاری که کاملاً تحت کنترل و متعلق به فرد است، این امکان را به کاربران می دهد تا اقلام قابل جمع آوری دیجیتال خود را به نمایش بگذارند. از گیاهان گلدانی در خانه شما گرفته تا آثار هنری دیجیتالی، خانه، ماشین، سفینه فضایی، قایق بادبانی و سایر موارد در این دسته بندی جای می گیرد.
به لطف فناوری بلاکچین، اقلام را میتوان با محدودیتهای کمیاب کدگذاری کرد تا اطمینان حاصل شود که ارزش دارند و بلاکچین میتواند منحصربهفرد بودن و احراز هویت اقلام جمعآوریشده و متعلق به آنها را تأیید کند.
ارزش انتقال:
برای اینکه متاورس جایگزین یا بسط دنیای فیزیکی ما باشد، برای کاربران ضروری است که بتوانند ارزش را انتقال دهند. فناوری بلاکچین چارچوب ایده آلی را برای کاربران فراهم می کند تا بتوانند ارزهای دیجیتال، NFT ها و اقلام را به صورت امن منتقل کنند. با صرف زمان (و پول) بیشتر افراد در این متاورس های مجازی، استفاده از ارزهای دیجیتال در کنار متاورس ها رشد و توسعه خواهند یافت.
ما احساس میکنیم که متاورس جریان عظیمی از کاربران را به DeFi وارد میکند. این ورود به دیفای باعث میشود تا کاربران عادی برای کاوش محدودیت کمتری داشته باشند و در نهایت به تمام مزایایی که دیفای نسبت به سیستم بانکداری سنتی دارد، پی ببرند.
قابلیت همکاری:
ما در حال حاضر شاهد ساخته شدن چند متاورس جداگانه مانند متای فیس بوک، مش مایکروسافت، Omniverse Nvidia، Decentraland و Sandbox هستیم.یک متاورس یکپارچه که همه این متاورس های مجزا را به هم متصل میکند.
بلاکچین در حال کار بر روی راهحلهای قابلیت همکاری با پروژههایی مانند Cosmos و Polkadot است که رهبری این هزینه را بر عهده دارند. در حالی که Mesh و Decentraland یکپارچه نیستند اما امیدواریم روزی اینطور شود.
دسترسی:
متاورس می تواند برای هر کسی در جهان با اتصال به اینترنت قابل دسترسی باشد. این موضوع درها را به روی فرصت هایی باز می کند که قبلا هرگز امکان پذیر نبودند. متاورس زمین بازی را از نظر شغل و فرصت کاملاً یکسان خواهد کرد.
دیگر مهم نیست اهل کدام کشور هستید یا وضعیت اقتصادی کشور شما در چه وضعیتی است، کاربران در متاورس میتوانند فرصتهای یکسانی را دنبال کنند. ما قبلاً شاهد این بوده ایم که بسیاری از ساکنان کشورهای فقیر مانند فیلیپین و کشورهایی مانند ونزوئلا تورم شدیدی دارند، با انجام بازی هایی مانند Axie Infinity به طور کامل زندگی خود را تغییر داده اند.
بسیاری از ساکنان این کشورها به متاورس های بازی های بلاکچین به عنوان ابزاری برای بقا برای کسب درآمد مناسب و تامین هزینه های خانواده خود روی آورده اند.
برای مطالعه بیشتر در مورد تأثیرگذاری و تحول بازیهای کسب درآمد بلاکچین، می توانید مقالات ما تحت عنوان «کسب درآمد با برنامه های غیرمتمرکز» و «معرفی بازی های درآمدزا ارز دیجیتال» را مطالعه کنید.
متاورس و زندگی روزمره
تا اینجا، ما بررسی کردیم که چرا متاورس برای بازی، DeFi، کریپتو و NFT مناسب است؛ اما آیا می تواند کاربردی روزمره داشته باشد؟
بیایید به این فکر کنیم که برای چه چیزی از اینترنت استفاده میکنیم؟ در وهله اول خرید، کارهای بانکی، جستجو و تماشای فیلم به ذهن خطور می کند و موارد بی شمار دیگری نیز وجود دارد که در این مقال نمی گنجد.
تمام این موارد در نهایت راه خود را به متاورس باز می کنند و شاید پیشتر در این زمینه فعال بوده اند. بیایید برخی موارد را بررسی کنیم.
رویدادها:
رویدادها و کنسرت های مجازی قبلاً در بستر متاورس برگزار شده است. این قابلیت یک مورد عالی برای استفاده است چرا که هر کسی در جهان می تواند بدون نیاز به پرواز یا رانندگی، ساعت ها در این رویدادها شرکت کند و اجرای هنرمندان مورد علاقه خود را تماشا کند.
هنرمندانی مانند جاستین بیبر، آریانا گرانده و Deadmau5 قبلاً کنسرت های مجازی اجرا کرده اند و Decentraland حتی میزبان اولین جشنواره موسیقی چند روزه مجازی خود با بیش از 80 هنرمند در اکتبر 2021 بوده است. حتی کنفرانس هایی مانند اجلاس کاردانو 2021 برگزار شده است که به صورت مجازی میزبانی شد.
وارنر موزیک اخیراً همکاری خود را با metaverse the Sandbox برای میزبانی کنسرت های مجازی در یک پارک موضوعی موزیکال ترکیبی و سالن کنسرت اعلام کرده است. وارنر موزیک خانه هنرمندان بزرگی مانند برونو مارس، اد شیران، مایکل بابله و غیره است. ممکن است در اواخر امسال شاهد اجرای کنسرت هایی در Sandbox باشیم.
تحویل غذا:
فرض کنید تمام روز را با شرکت در کنسرت های مجازی و شرکت در کنفرانس ها در بستر متاورس گذراندید و اکنون احساس گرسنگی می کنید. شما می توانید از طریق متاورس غذاهای مدنظر خود را به راحتی سفارش دهید.
خرید:
برندهای بزرگ در صنعت مد مانند پرادا، لویی ویتون نایک و آدیداس، به شکلی عظیم به دنیای متاورس دست یافتهاند.
در حال حاضر، ما میتوانیم برای آواتارهای دیجیتالی خود لباسهایی را در متاورس بخریم. درحال حاضر هر یک از این اقلام لباس به عنوان NFT تولید می شوند، اما در زمینه خرید متفاوت خواهد بود.
آیا آن صحنه های جالب از ماتریکس را که در آن شخصیتها به لباس و اسلحه نیاز دارند و ناگهان قفسهای پر از آن دو از کنار آنها میگذرد را به خاطر می آورید؟ به نظر می رسد خرید در بستر متاورس می تواند کمی شبیه به آن باشد.
یک نسخه کپی از خود در یک دنیای مجازی تصور کنید که می تواند با یک انگشت لباس خود را تغییر دهد.
پس از آنکه مورد مناسبی پیدا کردید می توانید به راحتی سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید. همین امر در رابطه با خرید لوازم خانگی یا هر آنچه که نیاز دارید از سایت هایی مانند آمازون یا Ikea نیز صدق می کند.
تصور کنید که یک نسخه دیجیتالی بازسازی شده از خانه خود دارید و داخل آن را با هر آنچه از متاورس Ikea نیاز دارید، آماده می کنید. این امر باعث می شود که بازسازی و دکوراسیون خانه تسهیل شود.
جالب است بدانید برند پوشاک H&M از فناوری واقعیت افزوده برای مشتریان استفاده میکند تا مشتریان متوجه شوند با هر لباس چطور به نظر می رسند.
مراجعه به پزشک:
یک پروژه کاملاً شگفتانگیز و مبتکرانه وجود دارد که در حال حاضر با کمک متخصصان پزشکی، علمی و دارویی از سراسر جهان ساخته شده است و برای ایجاد اولین تجربه متاورس مراقبتهای بهداشتی کار میکند.
Aimedis اولین بازار NFT پزشکی و علمی را ایجاد کرده و مراقبت های بهداشتی و بیمه پزشکی را به متاورس آورده است
نمی توان این پروژه را با جزئیاتی که شایسته آن است در این مقاله پوشش داد، اما می توان فهمید که این پروژه تحولی عظیم در صنعت پزشکی و سلامت ایجاد خواهد کرد.
تصور کنید که از هر جای دنیا به صورت مجازی به مراقبت های بهداشتی دسترسی داشته باشید و به لطف فناوری بلاکچین، تمام تاریخچه پزشکی شما قابل تایید، بدون امکان تغییر توسط سودجویان و برای متخصصان مراقبت های بهداشتی در سراسر جهان که در صنایع مختلف تخصص دارند قابل دسترسی خواهد بود.
کار:
با پیشرفت فناوری متاورس، نیاز مشاغل به اجاره فضاهای اداری یا کارمندانی که نیاز به حضور در یک فضای اداری فیزیکی برای کار دارند، کمتر خواهد شد.
این امر به شرکتها کمک میکند تا با کاهش هزینهها، به شدت صرفهجویی کنند و آنها را قادر میسازد تا استعدادهای مناسب را از هر نقطهای در جهان استخدام کنند، زیرا دیگر با استخدام افراد نزدیک محدود نخواهند شد.
این فناوری همچنین به کارمندان اجازه می دهد تا با یکدیگر در ارتباط باشند و به روش هایی که در دنیای فیزیکی امکان پذیر نیست، همکاری کنند. ناگفته نماند توانایی کار از راه دور، فرصت هایی برای کار برای شرکت های بین المللی فراهم می کند.
ورزش/ ورزشهای الکترونیکی:
مسابقات بازیهای ورزشی الکترونیکی در حال فراگیر شدن هستند و شمار افرادی که از آن استفاده می کنند از افرادی که جام جهانی یا Superbowl را تماشا میکنند فراتر رفته است.
صنعت بازیهای ویدیویی و ورزشهای الکترونیکی رشد قابلتوجهی داشتهاند و هر سال به رشد خود ادامه میدهند و این روندی بود که حتی قبل از وجود بازی هایی که برای کسب درآمد ایجاد شدند و افرادی را به سمت بلاکچین سوق دادند، وجود داشت.
متاورس احتمالاً به مکانی تبدیل خواهد شد که افراد می توانند در آن رویدادهای ورزشی و مسابقات بازی های ورزشی الکترونیکی را تماشا کنند.
بانکداری و حسابداری:
پیشتر به پروتکلهای دیفای بانکی اشاره کردهایم، اما حتی کسبوکارهای ساده نیز در حال راهاندازی در متاورس هستند. پراگر متیس، یک شرکت پیشرو بین المللی مشاوره و حسابداری اولین شرکت CPA بود که دفتری را در metaverse Decentraland افتتاح کرد.
جی پی مورگان، از بزرگترین ها در حوزه بانکداری و سرمایه گذاری نیز اولین بانکی است که فعالیت خود را در متاورس آغاز کرد.
این واقعیت که کاربران اکنون می توانند از هر کجای دنیا به این خدمات دسترسی داشته باشند، هم برای مشتریان و هم برای شرکت گامی بزرگ محسوب می شود.
با توجه به اینکه دیگر محدودیت مکانی وجود ندارد، متاورس مشتریان جهانی را برای شرکتها فراهم میکند و مشتریانی را با دسترسی به برخی از معتبرترین نامهای صنعت که ممکن است شعبهای در نزدیکی محل فیزیکی خود نداشته باشند، برای شرکت ها فراهم میکند.
محرکهای اقتصادی:
هنگامی که اینترنت برای اولین بار ایجاد شد، کاربران اولیه و حتی سازندگان آن از امکاناتی که می توانست در اختیار کاربران قرار دهد آگاهی نداشتند.
نمی دانستند باعث چه نوآوری هایی می شود، چه تاثیری بر اقتصاد می گذارد یا چگونه تکامل خواهد یافت. اینترنت اولیه هیچ شباهتی به اینترنت امروزی نداشت.
متاورس، اگرچه در مراحل اولیه است، اما در حال حاضر شروع به ایجاد الهامات نوآورانه در بسیاری زمینه ها در سراسر جهان کرده است.
وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات، علم و برنامهریزی آینده کره جنوبی متعهد شده است که مبلغ 186.7 میلیون دلار را برای ایجاد یک اکوسیستم متاورس گسترده برای حمایت از رشد محتوای دیجیتال و رشد شرکتها در داخل کشور اختصاص دهد. کره جنوبی اولین پروژه ملی متاورس در نوع خود را از طریق کوین تلگراف راه اندازی کرد.
فیلم و تلویزیون:
متاورس مکانی برای پخش سریال های تلویزیونی و انتشار فیلم است. همانقدر که ممکن است به رفتن به سینما برای تماشای جدیدترین فیلم ها علاقمند باشیم اما متأسفانه می دانیم که سالنهای سینما عمر محدودی دارند و متاورس ممکن است آخرین تیر را بر پیکر سینماها بزند.
تحقیقات نشان میدهند که علاقمندان به فیلم کمتر به سالنهای سینما میروند و ترجیح می دهند در محیط خانه به تماشای فیلم بپردازند. این احتمال وجود دارد که به زودی برای تماشای نمایشها و فیلمهای مورد علاقهمان در سینماهای متاورس شرکت کنیم.
در حال حاضر بسیاری از شرکتهای بلاکچین روی تبدیل نمایشها و فیلمها به NFT کار میکنند. دیزنی قبلاً برنامههای بلندپروازانهای را برای یک متاورس به سبک پارک موضوعی دیزنی اعلام کرده است و پلتفرم استریم + Disney احتمالاً برنامههای متاورس مخصوص ب خود را دارد.
نتفلیکس نیز در حال حرکت در این مسیر است زیرا اخیراً مدیر سابق Meta Platforms Oculus را به عنوان معاون توسعه بازی خود استخدام کرده است. با استخدام یکی از برترین مدیران متاورس از متا، میتوان متوجه شد که نتفلیکس به متاورس توجه ویژه ای دارد.
میتوان تمام روز را در مورد همه موارد استفاده و احتمالات مختلف در متاورس صحبت کرد و در حال حاضر تنها راجب بخش بسیار کوچکی از آن صحبت کردیم.
به این فکر کنید که همه چیزهایی که در حال حاضر در اینترنت وجود دارد و هر چیزی که در زندگی واقعی وجود دارد را می توان در یک متاورس بازآفرینی کرد. حتی چیزهایی که هنوز توسعه نیافته اند یا خارج از تصور ما هستند نیز در متاورس جای خواهند داشت.
دامنه و فرصتی ویژه در این مرز دیجیتال جدید نهفته است. اگر میخواهید درباره اینکه کدام برندها راه بزرگی به دنیای متاورس ایجاد میکنند، بیشتر بدانید، ویدیوی گای را در بزرگترین حرکت متاورس شرکتی بررسی کنید.
تصور آینده متاورس!
در این بخش کمی تصورات خود را به کار بگیرید. تصور آینده ای که در آن افراد اکثریت زندگی خود را در یک متاورس سپری کنند دشوار نیست، به خصوص اگر متاورس را تکامل بعدی اینترنت در نظر بگیرید. همانطور که هرچیز جدیدی سخت پذیرفته می شود، متاورس نیز مخالفان بسیاری دارد.
بسیاری از مردم، حتی خود ایلان ماسک، فکر می کنند که بستن یک تلویزیون به صورت خود و غرق شدن در دنیای مجازی مضحک و بعید به نظر می رسد. منتقدان به سرعت به این نتیجه می رسند که متاورس چیزی بیش از یک مد نخواهد بود.
اگر چه ما استدلال می کنیم که اگر شما به ۴۰ سال قبل برگردید و به مردم آن زمان بگویید که اکثریت جهان امروز اکثر روزهای خود را با خیره شدن به صفحه نمایش می گذرانند، آنها نیز احتمالاً باور نمی کنند، زیرا این امر را بعید می دانند یا احساس می کنند چنین چیزی کسل کننده خواهد بود اما این دقیقاً همان کاری است که ما انجام می دهیم.
در واقع طبق studyfinds.org یک فرد، به طور متوسط در مجموع ۴۴ سال از عمر خود را صرف نگاه کردن به دستگاههای دیجیتال میکند!
البته، نسل قبلی احتمالاً این نظریه را پوچ میدانست، همانطور که منتقدان متاورس اکنون فکر میکنند اینکه دنیای واقعی را به خاطر دنیای مجازی رها کنیم، کاری پوچ است. اما آمار نشان میدهد که ما در حال حاضر بسیاری از بخش های زندگی در دنیای واقعی را به خاطر دستگاههای دیجیتال کنار گذاشتهایم.
ما احساس میکنیم که مدل بازی های کسب درامد بلاکچین یکی از نیروهای محرک اصلی در پس پذیرش متاورس خواهد بود. پیشتر دیدهایم که چگونه میلیونها گیمر برای کسب درآمد در کشورهای فقیر یا به دلیل از دست دادن شغل در طول محدودیتهای همهگیر، به بازیهایی مانند Axie Infinity روی آوردهاند.
بسیاری از این بازیهای بلاکچین اولیه، علیرغم موانع زیاد برای ورود به بازی، از شمار بالایی از بازیکنان برخوردار بودند. همانطور که این بازی ها در میان مردم جا افتاد، متاورس نیز در آینده مورد تایید همگان قرار خواهد گرفت.
در حال حاضر متاورس های هیجان انگیزتری مانند Bloktopia و Cardano همیشه در حال توسعه هستند.
نسل بعدی متاورس های بازی مانند Star Atlas نیز در حال توسعه هستند که دارای گرافیک با کیفیت بالاتر، داستان های توسعه یافته بهتر و گیم پلی جذاب تر هستند. این متاورس های توسعه یافته احتمالاً کاربران بیشتری را جذب کرده و افراد بیشتری را وارد فضای مجازی می کند.
میتوان دنیایی را تصور کرد که در آن درصد زیادی از افراد شغل خود را رها کرده و به دنبال حرفهای در متاورس میروند، یا اگر اتوماسیون به حذف نیروی کار ادامه دهد، بسیاری از مردم مجبور میشوند به متاورس روی بیاورند.
در حالی که اقتصادهای جهان همچنان با مشکلات اقتصادی مواجه هستند، اگر تقریباً هر کاری که در زندگی واقعی انجام میدهیم را بتوان در دنیای متاورس انجام داد، مشاغل زیادی ایجاد میشود.
ما در حال حاضر شاهد توسعه اولیه در نیاز به شغل هایی مانند مشاوران املاک ، برنامه ریزان، مدیران، طراحان، هنرمندان، سازندگان و غیره هستیم.
یک گزارش جالب منتشر شده توسط مجمع جهانی اقتصاد تخمین میزند که بیش از 65 درصد از کودکانی که امروزه در مقطع ابتدایی تحصیل می کنند در آینده شغلی کاملاً جدید خواهند داشت که در حال حاضر وجود ندارند.
فرصت هایی که در متاورس وجود خواهند داشت تقریباً نامحدود خواهند بود. تا کنون باید متوجه شده باشید که متاورس نقش مهمی در آینده ایفا خواهد کرد و آسایش زیادی با خود به ارمغان خواهد آورد.
اینکه برای انجام هرکاری مجبور به مراجعه حضوری نباشیم یک امتیاز مثبت در جهت ایجاد آسایش است.
به صنایع و شرکتهایی که در حال شکوفایی هستند فکر کنید: بازیهای ویدیویی، پخش سریال های نتفلیکس/دیزنی پلاس، خرید در خانه از آمازون، غذاخوریهای Uber و تحویل غذا درب منزل نمونه هایی از این راحتی و آسایش هستند.
در فضای سرمایه گذاری، بسیاری از افراد از سهام “FAANG” به عنوان بزرگترین سهام یاد می کنند. این سهام مخفف فیس بوک، آمازون، اپل، نتفلیکس و گوگل است.
این شرکت ها موفق ترین شرکت ها در سطح جهانی هستند و همه آنها یک ویژگی مشترک دارند. همه آنها شرکت هایی هستند که خدماتی را ارائه می دهند که ما می توانیم از خانه خود به آن دسترسی داشته باشیم و از بیرون رفتن اجتناب کنیم.
به نظر می رسد که این روند به تنهایی برای کمک به درک پتانسیل موجود در متاورس کافی باشد. هنگامی که به متاورس فکر میکنیم، بازیهای ویدیویی و Player One Ready در ذهن تداعی می شود.
اما یک دفتر مجازی را تصور کنید که در آن فرد سرکار می رود. یک کمد بایگانی با تعداد زیادی پوشه و اسناد مختلف بسته بندی شده است.
دسترسی به این اسناد مستلزم لینکی است که مشخص می کند هر پوشه بر اساس گروهی از افراد طبقه بندی شده یا به شماره صفحه خاصی اختصاص دارد. البته این فایلها در یک نوع بلاکچین IPFS ذخیره میشوند. و در نهایت فرد سرپرست حق دسترسی کامل به تمام اسناد را دارد.
در فضای متاورس به جای اینکه در خانه کار کنیم، فضای اداری را در دنیای مجازی «اجاره» می کنیم و کارهایمان را در آنجا انجام می دهیم. اگر نیاز به تماس و جلسه وجود داشته باشد، مستقیماً از طریق یک URL (مشابه کاری که اکنون با زوم انجام می دهیم) می توانیم تماس برقرار کنیم.
در دفتر، لوازمی که استفاده می کنیم دارای یک دکمه عمومی/خصوصی است که میتوانیم انتخاب کنیم که اقلام مورد نیاز را خریداری/اجاره می کنیم. اگر روی لینک عمومی کلیک کنید و تصمیم به خرید بگیرید، مستقیماً از تامین کننده پورسانت دریافت می کنید.
اجاره معمولا راهی ساده است زیرا همیشه اقلام در حال توسعه هستند و می توانیم به راحتی آنهارا تغییر دهیم. اجاره همچنین باعث صرفه جویی در نیاز به بازسازی کل فضا می شود. اگر جنسی را بپسندیم همیشه گزینه اجاره بجای خرید وجود دارد.
برخی از قطعات در واقع به صورت سه بعدی اسکن شده اند. همچنین میتوانیم هر موردی را که در متاورس و دنیای واقعی موجود است را انتخاب کنیم. در پایان روز کاری، به خانه مجازی خود برمی گردیم تا مقداری R&R انجام دهیم. میتوانیم داخل خانه همسایه خود که فروشندگی می کند را ببینیم.
با این حال، از آنجایی که ما روی نشانی اینترنتی خانه مجازی خود تیک چک باکس حریم خصوصی را زده ایم، هیچ کس نمی تواند ظاهر خانه ما را ببیند.
همچنین به این معنی است که خانه ما در هیچ نوع نقشه هوایی نشان داده نمی شود و مانند یک زمین خالی به نظر می رسد. خانه خانم همسایه بازدید عمومی دارد و هرکسی می تواند سلیقه او را تحسین کند.
امنیت بسیار پایین در مورد خانه او همچنین با یک URL عمومی برچسب گذاری شده است تا خرید را برای مشتریان آسان کنند. همچنین یک استیج کوچک در حیاط پشتی خانه او وجود دارد که هنگامی که محصولاتش را تبلیغ می کند ظاهر می شود.
می توانید در این فضا سرگرمیهای خود را داشته باشید. مثلا در یک کتابفروشی با صندلی راحتی مورد علاقه خود مشغول باشید. به یک کافه دنج بروید که موسیقی مورد علاقه شما را پخش می کند. یا از باغی با مجموعهای زیبا از گیاهان و گلهای فصل دیدن کنید.
سخن پایانی
برای بسیاری از مردم دشوار است که آینده ای را در نظر بگیرند که در آن دنیای مجازی جای دنیای واقعی را می گیرد. ممکن است در ابتدا بعید به نظر برسد اما اگر کمی دقت کنیم متوجه خواهیم شد که اکنون هم چنین حالتی را تجربه می کنیم.
ما جذب ابتدایی ترین اشکال واقعیت مجازی و واقعیت افزوده از طریق دستگاه های محاسباتی اولیه شده ایم.
اگر ما به راحتی مجذوب وسایلی می شویم که ده سال بعد به نظر می رسد بدوی هستند، تصور کنید که دنیای مجازی با احاطه کامل، با تجربیات و ماجراهای بی پایانی که فقط منتظر تجربه شدن هستند، چقدر فریبنده تر خواهند بود.
فرصت های شغلی و درآمدزایی بی نهایتی که وجود خواهد داشت. مفاهیم و ملاحظات این که همه اینها چگونه به نظر می رسند، قابل تامل است. یک نظریه پوچ گرایانه و در عین حال قابل قبول وجود دارد که بیان می کند که همه ما در حال حاضر در درون یک ابرجهان شبیه سازی شده توسط کامپیوتر زندگی می کنیم.
برخی از ذهنهای بزرگ زمان ما، مانند ایلان ماسک و نیل دگراس تایسون نیز به این نظریه اعتبار بخشیدهاند. تایسون حتی تا آنجا پیش رفت که اظهار داشت به احتمال ۵۰ درصد در یک محیط شبیه سازی شده زندگی کنیم.
بنابراین شاید ما در حال حاضر فقط شبیه سازی های درون یک متاورس هستیم و در حال ایجاد متاورس دیگری هستیم و روزی آواتارهای متاورس ما نیز شبیه سازی های کوچک خود را خواهند ساخت.
با این فکر، قبل از اینکه درگیری ذهنی شما را افزایش دهیم، این مقاله را به پایان می رسانیم. از اینکه برای خواندن این مقاله وقت گذاشتید متشکریم.
چه کسی می داند؟! شاید روزی به زودی، مقاله ما را از دنیای متاورس بخوانید!